Ledarskap

Fjäll 19     

      

 

    

Ledarskap

Ledarskap är ett tema som är genomgående i alla turer vi gör med utbildningen. Alla föreläsare som kommer, har sina teorier och praktiska tips till oss. Två veckor i novembermörkret var avsatt för helt teoretisk ledarskap.
Det blev en kanonstart på måndagsmorgonen när Leif-Göran Johansson från
www.stenselekursgard.com kom och besökte oss. Han kom med intellektuella teorier, föreläsningar och diskussioner. Det var många praktiska handfasta tips om kroppsspråk och kommunikation som kan vara användbara inom guideyrket. Han berättade väldigt intressant och målande om sina erfarenheter bland annat från trettio år inom polisyrket, samt som chef för ett behandlingshem som riktar sig till unga narkomaner.  

På tisdagen fick vi nys om att det var renskiljning nära Storuman. Vi delade upp oss så halva klassen analyserade talare, och såg retorik instruktionsfilmer och resten drog iväg mot Dikanäs och renskiljningen. Nästa dag höll vi tal för varandra om olika ledarskapsböcker vi läst. Det var nervöst och lärorikt att redovisa inför klassen, då alla känner varandra väldigt bra. Efter lunch drog andra hälften iväg till renskiljningen och resten stannade hemma med Magnus Härenstam och hans retorikfilmer. Det var verkligen en upplevelse och få vara med och dreva in renarna, och se på hur effektivt det var när alla renarna blev infångade och skiljda åt av de olika samebyarna.

På torsdagen fick alla i uppgift att hålla en minilektion som handlade om att förmedla ett budskap på väldigt kort tid. Det var en övning i att vara tydlig, lyhörd inför sina åhörare, hålla tiden samt att kunna sammanfatta. Vi övade med vår blick, pauseringar, hur vi tog plats i rummet och hur vi skötte frågestunder. En stor del av övningen var dock inte för dem som höll lektionen, utan dem som fick ge feedback. Efter varje lektion fick vi andra hjälpa till att säga vad som var bra, och vad som kunde förbättras. Det är svårt att försöka ge positiv konstruktiv kritik, att inte säga vad som är fel utan vad som var bra, och vad som kunde förbättras.

På fredagen hade vi bara en halvdag då vi skulle ge oss iväg mot grottutbildning i Norge på eftermiddagen. Våra lärare Håkan och Åsa hade en förmiddag med guideprofessionalism. Det var väldigt lärorikt, och vi fick diskutera under ledning av dem samt ha givande rollspel.

 

Det var ett späckat schema och det var kul att vi började med ledar ledda motionstimmar efter skoltid. Josefin körde stenhårt med oss på måndagen med boxning och Morgan hade en regelrätt badmintonlektion på onsdagen. Kul att gympa med sina vänner!

-Isabella Kongstad-