Studieresa

Fjäll 19

De svenska fjällen erbjöd denna vår väldigt mycket mer snö än beräknat så planer som cykling och ridning fick ge vika för det vårt grannland i väster kunde erbjuda.  Vi körde därför mot norska kusten via Hemavan och Mo i Rana för att under kvällen anlända i Nesna där vi hyrde kajaker och tog färjan ut till den natursköna ön Tomma där två dagar av paddling, klättring och vandring väntade.

Efter ön Tomma åkte vi färjan tillbaka till fastlandet bara för att köra några mil norrut och ut med färja till ön Lovund som är känd som häckningsplats för hundratusentals Lunnefåglar. Även havsörn seglade över berget när vi njöt av skärgårdsmiljön i den mysiga byn, fridök eller fiskade. Vi stannade även här i två dagar och reste sedan med färjor och längs krokiga vägar norrut till Bodö och saltströmmen.

I trakten kring Bodö fanns stora möjligheter för friluftsliv och i den mäktiga tidvattenströmmen fanns det gott om Sej. Några valde klippklättring medan andra valde glass, shopping och 7000 år gamla hällristningar.

Vi bestämde oss sedan för att köra norrut för att göra basläger några mil söder om Narvik vid Efjord. Här bodde vi på camping i två nätter och en natt vid en vacker bro med utsikt mot Ejdertind och tillgång till kanonfiske! Även här blev det en del klättring och vandring men också utflykter i bil till fiskebyar där man sålde glass till väl behövande.

Efter en tur med bil in i den vackra fjorden Kjomen, där torkad fisk hängde ute och där Nora höll i fridykarkurs nådde vi till slut Narvik. Där hade vi ordnat med studiebesök på Krigsmuseum och ett föredrag av Destination Narvik som berättade om den inte allt för okomplicerade friluftsturismen i narvikområdet. Vi hade också planerat ett stopp i Abisko för lite sightseeing och en tur längs med abiksojokka, men snönmängd och brist på vatten i jokken gjorde att vi brände förbi och sträckkörde hem i stället.

Trötta, men fyllda av intryck kom vi hem efter en dryg vecka i en natur som drastiskt skiljer sig från det vi är vana vid från de svenska fjällen. Många av oss hade inte upplevt detta tidigare så det var en fin avslutande tur.